Monday, November 1, 2010

Biarkan saja.

Salam and good day readers~
Kabare?
Waras?
Wes mangen?
Urung?
Laa...wes,lekas mangen,perut masok angin kang~
*Kononnye nak tulis jawe lah ni!:P*
Bangga je kan jadi anak Melayu jawa..
*Walaupun penguasaan bahasa jawa aku tahap C minus!*
Ok,meh nak translate,nak tunjuk terer cket.
Apa khabar?
Sihat?
Dah makan?
Belom?
Laa...dah,cepat makan,kang masuk angin perut tu.
wah..hebat tak?
:'P

*Owkeyh,nilah muka anak Melayu jawa tuh!:P*
Papepun,topic aku ari ni bukanlah tentang penguasaan bahasa asing mahupun tentang makanan ye.
Sesungguhnya,seperti yang telah aku taip untuk tajuk ari ni, topic 4 today berbunyik :
"Biarkan saja"
Ye,biarkan.Abaikan.Pedulikan.Sekalian.Sekian.
Huh,mula nak merepek la tuh.
Ok.
Now,back to my main point.
Before korang scroll down korang unyer cursor,try tengok gambo ni ha :


Ha..korang leh ke bace soalan tuh?
Ni aku retype :
"Sakit hati tak bila org yg tak kenal kita mengumpat and judge kita?"

Wah..soalan...Mantop2~:P
Aku dah lama kot tak bukak FormSpring ni ha,tiba2 ari ni cam teringin menggedik sebentar kat situ.
 And terbacalah aku akan soalan tersebut.
So,jawapan aku :
"Sakit.
But people r just people so let them be."

Tu je lah kot mampu aku jawab.Sebabnya, manusia2 nih siapalah boleh control diorang nak mengata apa kat kita. Plus,tak rugi kot kalau diorang sibuk sangat bercerita kat 1 dunia tentang kita and bersusah payah menyebarkan 'berita hangat' *ceh!* tentang kita kat semua kengkawan dia.
Dah penat gelak,dah penat kecoh,berhentilah tu nanti.

Aku mengaku,terkilan kot bila tahu this particular person talk about me,stalk my page,my blog,then mentertawakan apa yang aku buat then sibuk hebah kat semua kawan2 dia.
Hanya kerana video untuk orang yang aku sayang.
Macam2 name calling dapat.
"Teletubbies versi tak comel"
"Upin Ipin tak comel"
"Penuaan"
"Awak jauh,eh,dekat je lah."
"Nak aku suap?"
Wah2..sedapnye name calling tuh.
Apelah.
-__-"
Muka comel,perangai pun kena la comel ye akak2 sekalian~
*Ter EMO lak~chillax Nopa!:)*

Tapi,
Just macam yang aku cakap lah,
Let them be.
Try klik dua tajuk bawah ni. Sebab aku pernah tulis tentang mereka2 yang bermulut puaka ni.Ada 2 entri kot...^^"

Sakan la korang!


Dan aku terus pegang kata2 ibu abah aku.
Ibu abah selalu pesan gini :
"Pedulikan mulut orang,mungkin mereka tak kenal siapa kita. Mulut orang,biar mereka mengata,asalkan kita kenal siapa kita dan jaga akhlak kita sebaiknya. Jangan risau dengan kata2 orang,jangan rasa rugi bila orang gelakkan kita. Sebab,kita tahu,Allah Maha Tahu,Maha Adil dan Maha Kaya. Bukan kita nak mengharap balasan buruk untuk orang2 yang mengata,tapi cukuplah sedikit pengajaran supaya mereka sedar,jangan biar mulut bebas berkata sesuatu yang sia-sia. Sia-siakan gelakkan orang yang tak pernah pun sakitkan hati kita?Bahkan,tanpa disedari,kita sebenarnya yang sakit hati melihat kelebihan dia. Semuanya tu berkaitan dengan hati, bila hati bersih,kita akan berlapang dada melihat kesenangan orang lain.Cermin2 lah diri dulu sebelum berkata sesuatu."

Wah...terubat hati bila teringat kata2 ibu abah aku nih.:')
Their voice comfort me well.
Konklusinya,
Biarkan saja mereka berkata.
Tak guna pun nak marah2.
"Oi,ape gelak2 kan aku ni ha?"
"Ko ingat bagus sangat ke sibuk mengata kat aku?"
"Ko tu dah comel sangat ke?"
"Ko tu dah PERFECT sangat ke?"
Ha ha ha ha ha ha.
*Gelak keji*
Percayalah.
Tak guna marah2 macam tu.
So..
Biarkan.
Biarkan.
Biarkan.
Abaikan.
Tak rugi pun.
Tak hina pun biarkan orang2 macam tu.
Malah awak lagi mulia sebab sabar dengan semua kata kata puaka tu.
So,thats all for today.
Entri ini hanyalah pandangan seorang insan kerdil semata.
Yang terasa pedas lagi panas,harap maaf ya..sape suruh makan cili tu?~:'P
Till then,
~cuddles and smoochies~
Hey kamu!Senyumlah sikit!!!
[^_^.]v


p/s: ni link my formspring  ya --> Norfa's

8 comments:

Anonymous said...

i would say this, biarkan kesabaran yang mengatasi setiap kemarahan kita, dan biarkanlah dengan kata-kata orang. mungkin hari ini hari kita, esok lusa biarlah Allah membalasnya dengan setimpal. secara tak langsung benda ni yang mengajar kita lebih matang, so cheers. you have many friends around, and appreciate them =)

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
shaa bonitaa said...

sapela yg kate2 kt kamu tu ye,,
teringin nk tahu...
i guess ur fren kt sne jugak la kan..huuuu~~~

Anonymous said...

terpublish dua kali pulak, haduihh..sorry

NorFa NFMD said...

Kak Aida: hee..thanks kak Aida..luv ur words..betul2,kesabaran mengatasi rasa marah....:')

Yuyu: hehe...kalau kawan yg dh knl takpe,ni yg kurang knl tp syok sakan mengata,camne tu?haha..mcm2 manusia nih kan...sabar ajelah~:)

Ayeem Jemain said...

wohaaa! anak jawa jugak? gimme 5! ;D

Samsul Siji said...

btol3, ramai org mcm 2 skrg, tp lantak diorg lantak kutuk kan, what goes around comes around.

Seri said...

biarlah apa orang nak kata. mereka tu memang dengki/ cemburu agaknya

geram juga dengan orang macam tu